DennisAxelssonsBlogg

Nu var det sagt!

Va Fan är detta för nyhet?

Publicerad 2009-07-31 13:50:21 i Allmänt,

Här sitter man i dessa tider och tar till sig information om att kronans värde aldrig har varit så lågt, att det aldrig har regnat så mycket under juli månad och sådana saker...

Får mig att fundera lite.

Exakt hur långt tillbaka i tiden har man gjort dessa mätningar? Ok, kronans värde kanske jag kan köpa, man fick ju trots allt rätt mycket för en krona i utvandrartiderna på 1840 talet. Eller? 
Jag vet faktiskt inte, för jag var inte med då, men ska vi tro på sagoberättare så är det ju så. Synd bara om man förlitar sig på sagoberättelser när man göra sådana här uttalanden.
För det gör ju att vargdiskussionen kommer i ett helt annat läge... Tänk om man mäter mycket i samhället med gamla fabler som måttstock... Usch.
Däremot att det aldrig skulle ha regnat så mycket i juli som det gjort i år, det har jag svårt att tro.
För det är ju så att man tror att jorden är 4,54 miljarder (+/- 1%)år gammal. Skulle det då vara så att detta är den juli som fått mest nederbörd någonsin. Har jag jävligt svårt att tro på. Och har man alltid mätt nederbörd på sammaställen?
Till exempel har jag själv tittat på data från väderstationen i Målilla och jag kan inte ens hitta data som går längre tillbaka än ca 50 år... Alltså vad är det, nån 100:a dels promille av den totala tiden. Svagt, mycket svagt och defintivt ingen nyhet.

Precis som denna.
Vem är så jävla korkad så att man tror att säljaren på SIBA, ONOFF eller nån annan av de där elektronikkedjorna vill att vi ska köpa en försäkring för att det är ett bra skydd för oss.
Klart som fan att företaget tjänar pengar på den, mycket pengar.
Tro  inte att säljaren "Stefan" på nån av de där kedjorna vill dig väl, och nästan ger bort en försäkring för att du ska kunna tappa din TV när du flyttar, eller spola ner mobilen på fyllan. Han gör ju det för att tjäna pengar förstår du väl!

Och att de tjänar pengar på att finansiera ditt köp, som "köp nu! Betala till hösten!" "12 månader räntefritt!" det är inte heller saker som de tar fram för att hjälpa Svensson i stugan, utan mer för att mjölka Svensson i samma stuga.
Detta är förresten inte heller någon nyhet... Jag vet inte hur länge man har bevakat detta scoope, men oavsett så är det slöseri med plats i tidningen. Och av min tid.

Se så... Jobba!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dennis Axelsson

Är det sagt? Då är det sagt!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela