DennisAxelssonsBlogg

Nu var det sagt!

Nä nu jävlar...

Publicerad 2011-02-22 09:41:20 i Allmänt,

"Internet måste ses som en självklar del av SVT:s kärnverksamhet."

Nu skulle jag vilja veta hur SVT kan tro att "Internet" skulle vara en del av deras kärnverksamhet. Svt grundades 1979 i sin nuvarande form, och det var innan tiden för till och med Arpanet.

Trogna läsare vet min inställning till denna "licens"/"tjänst" och/eller "avgift", men faktum är att jag tycker att det är en tjänst som bör finnas, det finns ju faktiskt människor som vill se propagnadaTV från diktatursverige.

Ja, jag skrev "diktatursverige", för att jag känner att det är dit vi är på väg.


Eva Hamilton säger vidare att pengarna för att finansiera Sveriges Television måste komma från Svenska folket. Det som retar mig oerhört är att det bolaget inte ska behöva konkurrera om sina kunder, utan ska kunna plocka ut en avgift från varje svensk medborgare för att finansiera sin verksamhet.
Hur hade det sett ut om andra företag hade skott sig på det viset?


Alla som har en klocka för att hålla koll på tiden (SJ undantaget) ska betala en avgift till Svenska Tidstjänsten.

Föreställ dig det här samtalet:


- Anders Svensson.
- Hej jag heter Eva Hamilton och ringer från Sveriges Tidtjänst. Har du en klocka?
- Ööhh ja, kanske det, hur så?
- Jo det är nämligen så att vi som företag har bestämt att alla som innehar en klocka måste betala en avgift för att ha tillgång till tiden som klockan visar.
- Ja men jag har ju köpt min klocka på Internet från Japan... jag fattar inte.
- Ok, så är det iallafall. Och nu har du oxå erkänt att du har en klocka... Så jag stämmer av din adress och skickar dig en faktura.
- Nej, stop. Då vill jag inte använda klockan...
- Ok, nu funkar det inte riktigt så. Du har tillgång till tiden och därför ska du betala vår avgift... Så funkar det.
- Men då går jag på en annan tidszon då, jag tänker inte betala för svensk tid.
- Som sagt du har tillgång till tiden, så fakturan kommer.
Osv osv osv...


Tänk för fan till lite! Jag vet att det är en debattartikel som skapat löpsedeln.
Förresten kan du läsa den HÄR.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dennis Axelsson

Är det sagt? Då är det sagt!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela