Man bör... Man ska...
Och bara vetskapen att man sitter här för att klaga, ja det gör det inte lätt. Men något ska jag nog kunna komma på...
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om såhär första inlägget på evigheter, egentligen borde man ju skriva en riktig kioskvältare om man nu ska skriva något.
Jag vet inte...
Antingen pratar man om det kommande vulkanutbrottet i Yellowstone, eller om oroligheterna i Kairo. För det verkar ju intressera alla, iallafall om man ska tro löpet.
Fast jag tror att jag vill börja med att sätta luppen på bankernas smyghöjande av sina marginaler.
Jag såg idag att den "rörliga" ränta, som egentligen inte är rörlig, ligger på runt 3,35%
Hur kan det bara gå till att vi "låntagare" bara går med på precis vilka premisser som helst. Det borde inte vara någon överraskning att även dessa bolag jobbar för att tjäna pengar, att alla "bankrådgivare" egentligen är säljare och tjänar pengar på varenda kund som kommer in genom dörren, på var enda transaktion, till och med på varenda inloggning som görs på deras Internetbank...
Det finns en trevlig sida på nätet, Allabolag.se, som ger den breda massan möjlighet att kontrollera och kolla företags verksamhet och eventuella vinster eller förluster.
MEN när det gäller banken så kan man inte hitta denna informationen som för alla andra företag. Och det retar mig att jag inte kan få reda på hur de sköter sin verksamhet, med mina och andras pengar. Visst, jag förstår att alla kunder är väldigt små "delägare" i den storbankvärlden, men trots allt delägare, och då har jag rätt att reta mig på det.
Jag är iallafall säker på att bankerna har höjt sina marginaler med en rasande fart jämnfört med den styrränta som man lutade sig mot när man lånade ut pengar till kleti och pleti till höger och vänster för några år sedan, även till mig.
Och jag TYCKER att det är helt ok, att ha en lönsamhet, jag tycker det är helt ok att ha bra täckningsbidrag men jag tycker inte att det är ok att vara i blåsväder och att gång på gång göra förlustaffärer med bankkundernas pengar, det är inte ok.
Jag funderar på att börja fakturera min tid som jag spenderar i bankkön, tid som man lägger i telefon med sin Bankrådgivare (säljare), för att få svaret: - Gå in på webbsidan så hittar du vad du behöver där.
Om jag varit nöjd med det som jag hittade där, hade jag kanske inte ringt alls... Men visst, tack för ytterligare debiterbar tid.
Jag återkommer i ärendet.