DennisAxelssonsBlogg

Nu var det sagt!

Skatteproffs, skatteguru, skatteprofessor, skatteexpert

Publicerad 2011-02-08 09:38:25 i Allmänt,

Kärt barn har många namn sägs det.
 
Idag vill jag ägna detta inlägg åt Göran Grosskopf. Och till skillnad från många andra, berömma hans arbete.
Även om det faktikskt är så att man i från journalistisk sida verkar till viss del förstå sina misstag och kanske även anledning till Bolagens landsflykt.

Aftonbladet och E24 släppte i dagarna denna artikel.

Det jag vill få alla, inklusive journalistsverige, att förstå. Är att Sverige som land har alla möjligheter att konkurrera om bolags existens precis lika mycket som Holland och andra länder. Det är ju så, får vi förmoda, att det finns en anledning till att man flyttar företag utomlands.
Ursäkta mig, egentligen ska jag förtydliga, det är inte Sveriges möjlighet utan faktiskt landets skyldighet att se till att företag har bra förutsättningar att bedriva verksamhet i landet.

Man inleder artikeln så här "Tetra Pak och Ikea flyttade utomlands – och snuvade svenska staten på tiotals miljarder i utebliven skatt." Vilket i själva verket är en lögn, av stora mått.
Det är ingen som har snuvat Svenska staten på pengar här, utan det är i själva verket så att Sverige som land har förlorat kampen om två stora företagsverksamheter och på så sätt också förlorat sin möjlighet att tjäna skattepengar.
Hur skulle det se ut om alla företag började säga likadant?
Om leverantörer till Kommuner och Landsting som fallit på olika "skall"krav skulle vända det till att Kommunen alt. Landstinget snuvat dem på en massa pengar... Detta skulle falla på sin egen orimlighet.
Det man glömmer i dessa skrivelser är den del av kakan som tex Svenska staten faktiskt får, som inkomstskatt för samtliga anställda i Bolagen, i Sverige. Nu säger jag inte att det hade varit möjligt att låta alla 135 000 anställda på IKEA jobba i Sverige, och det tror jag även att de flesta förstår. Det är nämligen så att det är lite svårt att bedriva en global rörelse i Sverige, endast.

Men att försöka hänga ut och svartmåla en man som Göran Grosskopf, som bevisligen är otrolig duktig på det han gör och sitt arbete, DET tycker jag är fel.

Så det så.

Kommentarer

Postat av: josefine

Publicerad 2011-02-08 10:59:19

Hej! Vill du tjäna pengar snabbt? Det ända du behöver göra är att bli medlem på denna sidan http://www.plusikassan.se/index.php?advertiser=25233 och sedan börja varva dina kompisar du tjänar 8 kr per person du har varvat, Super enkelt! Jag har redan tjänat 1500 kr på endast 2 dagar så det är verkligen värt ett försök! Ha det bra! P.S du tjänar mer pengar om du lägger upp länken på bloggen! då tjänar du genom klick också! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dennis Axelsson

Är det sagt? Då är det sagt!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela